Ομάδες Υποψήφιων και Μελλοντικών Γονέων

Συζητήσεις Γενικού περιεχομένου
Απάντηση
MariaVerveri
Συγγραφέας
Δημοσιεύσεις: 32
Εγγραφή: Τρί Μάιος 15, 2012 1:28 pm

Ομάδες Υποψήφιων και Μελλοντικών Γονέων

Δημοσίευση από MariaVerveri »

     Οι μελλοντικοί γονείς ή οι νέοι γονείς διαμορφώνουν το γονικό τους τύπο σύμφωνα με έναν πολύ βασικό παράγοντα: αυτόν της αυτογνωσίας. Η διαδικασία της αυτογνωσίας αποτελεί τον πιο πολύτιμο βοηθό του μελλοντικού γονέα ή του νέου γονέα, στο δύσκολο έργο που πρόκειται να αναλάβει. Αν ο γονέας έχει δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα «Ποιος είμαι;», «Ποια στοιχεία συγκροτούν την προσωπικότητα μου;», «Ποια βιώματα της παιδικής μου ηλικίας παραμένουν εκκρεμή;», «Ποια είναι τα βαθύτερα κίνητρα μου για την δημιουργία οικογένειας και την απόκτηση παιδιών;», τότε θα συνειδητοποιήσει ποιον τύπο γονέα τείνει να εκπροσωπεί, ώστε να μπορέσει στη συνέχεια να διαμορφώσει συνειδητά μια συμπεριφορά που θα ανταποκρίνεται στις αξίες και τις πεποιθήσεις του. Μέσα από αυτή τη διαδικασία συνειδητοποίησης, επιλογών και διαφοροποίησης, θα καταφέρει να νιώσει σταδιακά ότι η στάση που υιοθετεί σε κάθε περίσταση είναι η πλέον κατάλληλη για την ανατροφή και τη διαπαιδαγώγηση του παιδιού του και ως εκ τούτου θα νιώθει ασφαλής και επαρκής στο γονικό του ρόλο.
     Η δύσκολη και επίμονη διαδικασία απόκτησης αυτογνωσίας μπορεί να διευκολυνθεί και να προωθηθεί σε μεγάλο βαθμό στα πλαίσια μια Σχολής Γονέων. Συμμετέχοντας σε μια ομάδα προετοιμασίας για την οικογενειακή ζωή, οι μέλλοντες γονείς δε δίνουν απλώς απαντήσεις στα παραπάνω δύσκολα ερωτήματα, αλλά επιπλέον: α)αποκτούν σημαντικές γνώσεις σχετικά με την ψυχολογία της ανάπτυξης του παιδιού και τα στάδια της εξέλιξης του και β)οδηγούνται στην πολυπόθητη μα επίμονη «διαφοροποίηση».
     Οι γονικοί τύποι διαφοροποιούνται σύμφωνα με τους ακόλουθους παράγοντες όσον αφορά στη συμπεριφορά των παιδιών: α) τον αυτοέλεγχο, εάν δηλαδή κάποιος γονέας μπορεί να ελέγξει τις παρορμήσεις του, τα συναισθήματα του και τη συμπεριφορά του, β) την προκοινωνική του συμπεριφορά, δηλαδή τη συμπεριφορά παροχής βοήθειας προς τους άλλους και επίδειξης αλτρουισμού, γ)την επάρκεια, με άλλα λόγια πόσο υπεύθυνος κοινωνικά είναι ο γονέας, πόσο ανεξάρτητος, πόσος φιλικός, πόσο συνεργατικός ή κυριαρχικός, πόσο προσανατολισμένος στην επίδοση είναι, καθώς και πόσο σκόπιμη είναι η συμπεριφορά του, δ)το κίνητρο του για επίδοση, δηλαδή εάν ο γονέας τείνει να αντιμετωπίζεται θετικά τις προκλήσεις έχοντας αυτοπεποίθηση και αίσθηση κυριαρχίας.
     Οι Σχολές Υποψήφιων /Μελλοντικών Γονέων συγκροτούνται από «εν δυνάμει» γονείς, δηλαδή από γονείς οι οποίοι θέλουν να προετοιμαστούν κατάλληλα (συναισθηματικά, ψυχολογικά, αλλά και γνωστικά) πριν αναλάβουν την άσκηση του γονικού του ρόλου. Οι Σχολές Υποψήφιων/Μελλοντικών Γονέων:
· Παρέχουν υποστήριξη και ενθάρρυνση στους γονείς.
· Διαμορφώνουν πρότυπα γονικού ρόλου.
· Εστιάζουν στα θετικά στοιχεία και στις δυνάμεις (και όχι στις αδυναμίες) των υποψήφιων γονέων.
· Συντελούν στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων τους.
· Τους βοηθούν να ισχυροποιήσουν την αυτοεκτίμηση τους, την πίστη στον εαυτό τους.
· Τους παρέχουν τις απαραίτητες γνώσεις ώστε να κατανοήσουν τις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών.
     Η θεματολογία των συναντήσεων είναι ποικίλη και διαμορφώνεται ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των γονέων και τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες κάθε ομάδας.
     Αν και στις Σχολές Γονέων η συμμετοχή και των δυο γονέων, ενώ είναι επιθυμητή, δεν κρίνεται γενικά απαραίτητη και αναγκαία, στις Σχολές Υποψήφιων Γονέων είναι ιδιαίτερα σημαντικό να συμμετέχουν και οι δυο γονείς, ώστε να βιώσουν από κοινού αυτή τη μοναδική εμπειρία και να βοηθηθούν να αποκτήσουν την ίδια οπτική εισερχόμενοι στη γονικότητα.
     Οι Σχολές Υποψήφιων Γονέων συμβάλλουν καθοριστικά στην ομαλή προσαρμογή των συζύγων στη νέα πραγματικότητα που σηματοδοτείται από τον ερχομό του καινούργιου μέλους. Προετοιμάζουν τους γονείς ψυχολογικά και συναισθηματικά για τις αλλαγές που θα επέλθουν στη ζωή τους και τους θωρακίζουν ως προς του πιθανούς κραδασμούς που τυχόν θα αντιμετωπίσουν. Επιπλέον, τους παρέχουν γνώσεις σχετικά με την εξέλιξη του παιδιού και δεξιότητες απαραίτητες για την αντιμετώπιση αυτής της τόσο μοναδικής και πρωτόγνωρης εμπειρίας. Τέλος, παρέχουν στους υποψήφιους γονείς ένα πλαίσιο υποστήριξης κοινωνικής και συναισθηματικής, η οποία παρέχεται τόσο από τον ειδικό, ο οποίος συντονίζει την ομάδα, όσο και από τους υπόλοιπους γονείς που συμμετέχουν σε αυτήν. Οι Σχολές Υποψήφιων Γονέων αποτελούν ένα πολύ σημαντικό πλαίσιο πρόληψης, που προωθεί την ψυχική υγεία όχι μόνο των γονέων αλλά και των νέων μελών της οικογενειακής ομάδας.

     Σήμερα παρατηρείται μια έντονη τάση ενδυνάμωσης του γονικού ρόλου από τους μελλοντικούς γονείς, η οποία υποδηλώνεται με την όλο και μεγαλύτερη επιθυμία και πρόθεση τους να συμμετάσχουν σε αντίστοιχες ομάδες Σχολών Γονέων. Αυτό είναι ιδιαίτερα ευχάριστο, γιατί φαίνεται ότι οι γονείς συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο ότι η βιωματική εμπειρία συμμετοχής σε μια ομάδα είναι μοναδική και δεν αναπληρώνεται από οποιοδήποτε εποπτικό μέσο, όσο καλό και αν είναι αυτό.


Πληροφορίες:
Οι ομάδες Υποψήφιων/Μελλοντικών Γονέων θα ξεκινήσουν τον Οκτώβριο. Αν επιθυμείτε να παρακολουθήσετε την ομάδα, δηλώστε συμμετοχή για να κρατηθεί η θέση σας.

Τέλη Σεπτεμβρίου θα γίνει μια ανοιχτή ενημερωτική συνάντηση για όσους ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την ομάδα. Περισσότερες πληροφορίες και λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν σύντομα.

Υπάρχει η δυνατότητα η Ομάδα να πραγματοποιηθεί διαδικτυακά, για όσους γονείς ενδιαφέρονται αλλά υπάρχει δυσκολία στην μετακίνηση τους.

mariaververi.blogspot.gr
Απάντηση