Είναι το παιδί μου έτοιμο για την Α Δημοτικού;

Συζητήσεις Γενικού περιεχομένου
Απάντηση
MariaVerveri
Συγγραφέας
Δημοσιεύσεις: 32
Εγγραφή: Τρί Μάιος 15, 2012 1:28 pm

Είναι το παιδί μου έτοιμο για την Α Δημοτικού;

Δημοσίευση από MariaVerveri »

Γράφει η Βερβέρη Μαρία
Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος
MSc. Ψυχολογία Παιδιών και Εφήβων
Καβέτσου 17, Μυτιλήνη
Τηλ.: 22510 48933, 6945447016
E mail: mariaververi@hotmail.com

“ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΕΤΟΙΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ Α' ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ”;

Το τέλος της σχολικής χρονιάς πλησιάζει και πολλοί είναι οι γονείς που αναρωτιούνται αν το παιδί τους είναι έτοιμο να φοιτήσει στην Α' Δημοτικού. Αναρωτιούνται αν το παιδί τους θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις των μαθημάτων ή αν θα υστερεί και θα χρειάζεται επιπλέον βοήθεια. Βασικό κριτήριο, λοιπόν, για την ένταξη, φοίτηση και επιτυχία του παιδιού στην πρώτη τάξη του Δημοτικού είναι να παρουσιάζει σχολική ετοιμότητα.
Η σχολική ετοιμότητα είναι όρος που χρησιμοποιείται συχνά στην προσχολική και νηπιακή ηλικία. Με αυτό τον όρο εννοούμε ότι το παιδί είναι έτοιμο να ανταποκριθεί στο νέο περιβάλλον τόσο κοινωνικά όσο και εκπαιδευτικά. Συγκεκριμένα μπορούμε να πούμε ότι το παιδί που έρχεται για πρώτη φορά στο σχολείο θα πρέπει να έχει τις προϋποθέσεις που το καθιστούν έτοιμο να προσαρμοστεί και να δεχτεί τα νέα γνωστικά αντικείμενα, αλλά και να ανταπεξέλθει στις όποιες δυσκολίες συναντήσει.
Τι μπορεί να συμβεί όταν το παιδί δεν είναι ακόμα έτοιμο για το σχολείο;
Πολλές φορές, παιδιά που δεν είναι ακόμα ώριμα για το σχολείο, που δεν έχουν δηλαδή αναπτύξει τις δεξιότητες που απαιτούνται για να μπορέσουν να ενταχθούν στην ομάδα, να ακολουθήσουν τους ρυθμούς του σχολείου, να έρθουν σε επαφή και να κατακτήσουν τις πρώτες σχολικές γνώσεις, αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Αυτό μπορεί να συμβεί, όταν τα παιδιά είναι μικρότερα (παιδιά που έχουν γεννηθεί προς το τέλος του χρόνου) αλλά και σε μεγαλύτερα παιδιά που έχουν πιο αργό ατομικό ρυθμό ανάπτυξης. Αυτά τα παιδιά, όμως με την κατάλληλη παρέμβαση, στις περισσότερες περιπτώσεις, θα είναι έτοιμα να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σχολείου και να έχουν μία μαθησιακή πορεία χωρίς εμπόδια.
Στο σημείο αυτό πρέπει να ειπωθεί ότι τα ποσοστά μαθησιακών δυσκολιών στην Ελλάδα είναι αρκετά υψηλά. Αυτό οφείλεται στην σημαντική καθυστέρηση που υπάρχει στην αξιολόγηση των δυσκολιών και συνεπώς και στην παρέμβαση, με αποτέλεσμα οι δυσκολίες να παραμένουν και να μεγεθύνονται. Πλέον, όμως, υπάρχουν ανιχνευτικές δοκιμασίες οι οποίες μπορούν να εντοπίσουν τυχόν δυσκολίες ήδη από το νηπιαγωγείο. Μια τέτοια ανιχνευτική δοκιμασία είναι το Α ΤΕΣΤ. Το Α ΤΕΣΤ είναι ένα πολυθεματικό τεστ που αξιολογεί την ικανότητα μάθησης του παιδιού. Επιπλέον, ελέγχει και την Υπερκινητικότητα και την Διάσπαση Προσοχής του παιδιού. Με τον Προληπτικό Έλεγχο της Σχολικής Ετοιμότητας εντοπίζονται έγκαιρα μικρά παιδιά προσχολικής ηλικίας που δεν είναι ακόμη έτοιμα και αναπτυξιακά ώριμα να αρχίσουν το σχολείο. Το Α’ ΤΕΣΤ τους δίνει την ευκαιρία να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους πριν από την έναρξη του σχολείου και να προληφθούν μελλοντικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Σχολική Αποτυχία με όλες τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις που αυτές συνεπάγονται
Εν κατακλείδι, αξίζει να τονίσουμε την σπουδαιότητα της πρώιμης διάγνωσης. Η πρώιμη διάγνωση δεν πρέπει να φοβίζει τους γονείς, πρώιμη διάγνωση σημαίνει πρώιμη αναγνώριση και συνεπώς πρώιμη παρέμβαση. Σκοπός της πρώιμης αναγνώρισης δεν είναι να στιγματίσουμε το παιδί, αλλά να το βοηθήσουμε να ξεπεράσει τις δυσκολίες του και να προσπαθήσουμε να αποτρέψουμε την δημιουργία μεγαλύτερων δυσκολιών στο μέλλον.


Υ.Γ. Ευχαριστώ τον κ. Παππά για την πρόσκληση στον πίνακα συζητήσεων του συλλόγου σας.
Απάντηση