Συγχωνεύσεις σχολείων

Συζητήσεις σχετικές με θέματα εκπαίδευσης.
Απάντηση
Στέλιος Ε. Παππάς
Συγγραφέας
Δημοσιεύσεις: 12108
Εγγραφή: Παρ Σεπ 11, 2009 10:16 am
Τοποθεσία: Παππάδος Γέρας

Συγχωνεύσεις σχολείων

Δημοσίευση από Στέλιος Ε. Παππάς »

Εκπαιδευτικά θέματα
ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΟΛΙΓΟΘΕΣΙΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

     Την «Αδέσμευτη Κίνηση Δημοκρατικών Δασκάλων Λέσβου» αποτελούν 5 δάσκαλοι. Οι, Στρατής Δελόγκος, Στέλιος Παππάς, Δημοσθένης Ψαρρός, Γιώργος Χρήστου και Τ. Καραμβάλης.
     Πέντε νέοι άνθρωποι που πιστεύουν στο σωστό συνδικαλισμό χωρίς να τον μονοπωλούν και να τον εκμεταλλεύονται, που
αντιλαμβάνονται το υψηλό λειτούργημα του Δασκάλου, την κοινωνική του αποστολή και τις τεράστιες ευθύνες του, απέναντι στους νέους.

     Οι δάσκαλοι αυτοί τις ώρες που θα μπορούσαν να τις περάσουν στα καφενεία παίζοντας χαρτιά, τάβλι, ή πολιτικολογώντας άσκοπα, συγκεντρώνονται και εργάζονται, προσφέροντας στο μέτρο των δυνατοτήτων τους θετικό έργο στην Ελληνική Παιδεία.

     Ο προβληματισμός των 5 αυτών δασκάλων μας, που δεν θέλουν να παίξουν το ρόλο του παλιού συναδέλφου τους με τα γυαλάκια, το μπαστουνάκι και το μαύρο ατσαλάκωτο κουστουμάκι, μέχρι στιγμής έχει φέρει θετικά αποτελέσματα.

Σε προηγούμενο φύλλο μας δημοσιεύσαμε τεκμηριωμένη εργασία τους με τίτλο «Εκπαιδευτική Τηλεόραση». Σήμερα δημοσιεύουμε την εξίσου ενδιαφέρουσα δουλειά τους «Συγχωνεύσεις μονοθέσιων και διθέσιων Σχολείων»:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
«Έχει γίνει πια συνείδηση όλων των παραγόντων της Εκπαίδευσης ότι τα ολιγοθέσια Σχολεία πρέπει «σιγά - σιγά να περιοριστούν και στη θέση τους να δημιουργηθούν σύγχρονες σχολικές μονάδες.
Οι λόγοι που επιβάλλουν τη συγχώνευση των ολιγοθέσιων και κυρίως των μονοθέσιων, είναι πολλοί.
Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικούς για να τεκμηριώσουμε τις προτάσεις μας:

1. Οι πολλοί ή λίγοι μαθητές. Είναι ευνόητο ότι μονοθέσιο με ένα ή τρεις μαθητές κατά τάξη, δεν μπορεί ν' αποδώσει αρκετά. Το ίδιο θα συνέβαινε αν κατά τάξη υπήρχαν άνω των οκτώ μαθητών. Θα ήταν ανεκτό το 1)θέσιο που θα είχε άνω των τριών μαθητών κατά τάξη κι όχι περισσότερους των οκτώ, γιατί το ατροφικό 1)θέσιο
προκαλεί ανία και πλήξη στο δάσκαλο, ενώ το πληθωρικό τον κουράζει και δυσχεραίνει τον έλεγχο και την εμπέδωση των γνώσεων.
2. Ο περιορισμένος χρόνος της διδακτικής ώρας. Μπορεί τυπικά να εμφανίζεται ως ημίωρο, αλλά η έκτασή της στη σχολική πράξη, πολλές φορές, δεν υπερβαίνει τα 20', ενώ η αντίστοιχη διδ. ώρα των πολυθέσιων είναι 45'.
3. Η ποσότητα της ύλης. Η διδακτέα ύλη, που τυπικά είναι η ίδια για όλους τους τύπους των Σχολείων, είναι αδύνατο να καλυφθεί μέσα στον περιορισμένο χρόνο, που έχουν στη διάθεση τους τα ολιγοθέσια. Γιατί εκτός από τη μειωμένη διάρκεια της διδ. ώρας και το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα προβλέπει λιγότερες διδ. ώρες κατά μάθημα.
4.Η ποικιλία των διαφερόντων των μαθητών, εξαιτίας της διαφοράς ηλικίας μαθητών και η ανάλογη επομένως συμπεριφοράς του δ)λου από τάξη σε τάξη, κουράζουν το δ)λο, ο οποίος είναι υποχρεωμένος ν' αλλάζει και ψυχική διάθεση κάθε 20'.
5. Μαθητές κατώτερων τάξεων υποχρεώνονται να παρακολουθήσουν μαθήματα ανώτερα της χρονολογικής και πνευματικής τους ηλικίας. Ή και αντίστροφα.
6. Μέσα στα προαναφερόμενα στενά χρονικά περιθώρια ο μονοθεσίτης δ)λος είναι υποχρεωμένος να καλύψει τη διδακτέα ύλη έξι τάξεων, πράγμα που κάνουν έξι δ)λοι σ' ένα πολυθέσιο Σχολείο. Αυτό αντικειμενικά δημιουργεί πολλές δυσκολίες τόσο στη γνώση του αντικειμένου όσο και στην καθημερινή προετοιμασία του.
7. Ο έλεγχος της πληθώρας εργασιών των μαθητών όλων των τάξεων είναι κοπιαστικός και απαιτεί χρόνο.
8. Από έρευνες έχει αποδειχτεί ότι οι μαθητές των πολυθέσιων σχολείων υπερτερούν μορφωτικά των ολιγοθέσιων Σχολείων και αυτό έρχεται σε αντίθεση με το στόχο της πολιτείας και την επιταγή του Συντάγματος για ίσες ευκαιρίες στην Εκπαίδευση, σ' όλα τα Ελληνόπουλα.
      Συμπερασματικά επισημαίνουμε ότι κατά καιρούς υπεύθυνοι παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας
έχουν χαρακτηρίσει τα ολιγοθέσια ως «Σχολεία ανάγκης».
     Οι διαπιστώσεις αυτές οδήγησαν την Πολιτεία στην ψήφιση σχετικής διάταξης Νόμου (Ν. 1304)82, άρθρο 29), που προβλέπει τη συγχώνευση Σχολείων και τη δωρεάν μεταφορά των μαθητών των Σχολείων που καταργούνται.
     Κατά την εφαρμογή του παραπάνω Νόμου και μέχρι το Σεπτέμβριο του 1983 είχαν συγχωνευτεί, σ' όλη την Επικράτεια 827 Δημοτικά Σχολεία.
     Εξαιρετικά χαρακτηριστική είναι η πρόσφατη περίπτωση της συγχώνευσης 12 ατροφικών Δημ. Σχολείων, με 5—15 μαθητές, της περιοχής του Οροπεδίου Λασηθίου Κρήτης σε δυο 6)θέσια Σχολεία.
Τα παιδιά που πριν λίγο ήταν καταδικασμένα να ζουν μέσα στο κλίμα της απομόνωσης και του μαρασμού του ατροφικού τους Σχολείου, σήμερα εκδηλώνουν έντονη ενεργητικότητα και δράση.
     Εξασφαλίστηκαν άνετες αίθουσες, κεντρική θέρμανση, χώροι αθλοπαιδιών, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, επαρκή εποπτικά όργανα και οπτικοακουστικά μέσα διδ)λίας, βιβλιοθήκες κ.ά. και οι μαθητές μεταφέρονται με πολυτελή λεωφορεία.
     Ύστερα απ' αυτά τα θετικά σημεία οι σφοδρές αντιδράσεις των κατοίκων των Σχολείων που καταργήθηκαν, μετατράπηκαν σε ευχαριστίες προς την Πολιτεία.
     Αξίζει ακόμα να επισημανθεί η θετική πρωτοβουλία του 1ου Γραφείου Δ.Ε. Λέσβου (Καλλονής), το οποίο κατά το σχολ. έτος 1984 -85 συγχώνευσε πειραματικά το 2)θέ σιο Δημοτ. Σχολεϊο Σκάλας Καλλονής με το 1)θέσιο Κεραμϊου, με τη λειτουργία τμημάτων στις έδρες και των δυο Σχολείων (Ν. 1304)82, άρ θρ. 29 και 2).
     Και παρά τη μερική διαφοροποίηση της Ομάδας μας από την ιδιόρρυθμη αυτή συγχώνευση ελπίζουμε τα όποια αποτελέσματά της να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του όλου προβλήματος των συγχωνεύσεων.
     Αντίθετα συμφωνούμε απόλυτα με τις συγχωνεύσεις των ατροφικών Σχολείων Πτερούντας και Λεπέτυμνου, με τα Σχολεία Βατούσας και Συκαμινέας αντίστοιχα.
     Η ομάδα εργασίας, αφού έλαβε υπόψη της παραπάνω περιπτώσεις των Σχολείων που συγχωνεύτηκαν
τη βούληση της Πολιτείας και τις ιδιαιτερότητες του νησιού μας μελέτησε και πρότεινε συγχωνεύσεις συγκεκριμένων σχολείων.
     Επειδή όμως για να υλοποιηθούν όλες οι συγχωνεύσεις των ατροφικών Σχολείων της Λέσβου απαιτείται υλικοτεχνική υποδομή που συνεπάγεται μεγάλη δαπάνη και το πολιτικό κόστος θα είναι αναμφί¬βολα σοβαρό λόγω του «τοπικισμού» των κατοίκων, διαχώρισε τις συγχωνεύσεις σε δυο κατηγορίες. Σ' αυτές που άμεσα μπορούν να πραγματοποιηθούν, γιατί υπάρχει κάποια υλικοτεχνική υποδομή και σε κείνες που τις τοποθετεί αργότερα.
     ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1. Πριν πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε άμεση ή μελλοντική συγχώνευση Σχολείου θα πρέπει να προηγηθεί απαραίτητα πλατειά ενημέρωση των κατοίκων από τα υπεύθυνα όργανα της Πολιτείας.
2. Στα Σχολικά κέντρα που θα^ συγκεντρωθούν οι μαθητές των σχολείων που θα καταργηθούν να δημιουργηθούν αίθουσες διδασκαλίας από υλικά ΠΡΟΚΑΤ.
3. Τα διδακτήριο των Σχολείων που θα καταργηθούν να περιέλθουν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και να χρησιμοποιηθούν ως Κοινοτικά Καταστήματα, γραφεία Συνεταιρισμών, λα'ι'κές βιβλιοθήκες κ.λπ.
4.Επειδή θεωρούμε συναφές και το θέμα της ανακατανομής του μαθητικού δυναμικού στα σχολεία της πόλης Μυτιλήνης, προτείνουμε να εξετασθεί παράλληλα και υποβάλλουμε τον σχετικό πίνακά.'
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
Στις συγχωνεύσεις που προτείνου¬με λάβαμε υπόψη :
1. Την ανάγκη να συγχωνευτούν όλα τα 1)θέσια Σχολεία του νησιού μας, σε πρώτη φάση.
2. Το μέσο όρο των μαθητών της τελευταίας τριετίας κάθε Σχολείου.
3. Τη χιλιομετρική απόσταση μεταξύ των χωριών καθώς και τον πληθυσμό τους.
4. Τις ιδιαιτερότητες ορισμένων Σχολείων και των χωριών.
5. Σαν βάση για την οργανικάτητα των Σχολείων λάβαμε τους 25 μαθητές ανά δάσκαλο. (Νομοσχέδιο αντί - 309).
6. Με τις συγχωνεύσεις δε μειώνεται η οργανικότητα των Σχολείων της Λέσβου συνολικά,
κατά συνέπεια και του διδακτικού προσωπικού.
7. Η απόσταση μεταξύ των Σχολείων που προτείνονται για συγχώνευση δεν υπερβαίνει τα έξι (6) χιλιόμετρα, εκτός των περιπτώσεων Βατούσας - Χυδήρων και Άντισσας
- Σιγρίου.

     (Με τον όρο Σχολικό Κέντρο εννοούμε το Σχολείο ενός κεντρικού χωριού, που θα δεχθεί μαθητές γειτονικών Σχολείων)».
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
     Στη συνέχεια αναφέρονται οι πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για τη μελέτη και πίνακας με τα προτεινόμενα για συγχώνευση μονοθέσια και διθέσια σχολεία, που πρέπει να γίνουν άμεσα και μελλοντικά.
     Η εργασία αποστέλλεται στο Νομάρχη Λέσβου και κοινοποιείται στο ΥΠΕΠΘ, στη Δ)νση Δ. Ε. Λέσβου, στους Σχολικούς Συμβούλους κλπ παράγοντες.
------------------------------------------------
«ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ» 4-2-1985
Στέλιος Ε. Παππάς
Απάντηση