Ηλεκτρονική πραγματικότητα | Η εισαγωγή της στα Ελληνκά δεδομένα

Θέματα για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των πολιτών στις συναλλαγές τους με τις Δημόσιες υπηρεσίες, γενικής αστυνόμευσης - τροχαίας και σχετικά με τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους.
Απάντηση
Στέλιος Ε. Παππάς
Συγγραφέας
Δημοσιεύσεις: 12109
Εγγραφή: Παρ Σεπ 11, 2009 10:16 am
Τοποθεσία: Παππάδος Γέρας

Ηλεκτρονική πραγματικότητα | Η εισαγωγή της στα Ελληνκά δεδομένα

Δημοσίευση από Στέλιος Ε. Παππάς »

Ηλεκτρονική.png
     Το καλοκαίρι του 2015, μετά από μια πρωτοφανή επταετή οικονομική κρίση, ανακοινώνεται η επιβολή των λεγόμενων κεφαλαιακών ελέγχων (ή capital controls) και το κλείσιμο των ελληνικών τραπεζών. Τα διαθέσιμα μετρητά συρρικνώνονται, και ενώ υπάρχει η δυνατότητα να εκταμιεύσει κάποιος χρήματα από τα ΑΤΜ, αυτά δεν είναι πάντα επαρκή για αγορές κλπ. Οπότε μάς βρίσκει σαν κεραυνός εν αιθρία, η πραγματικότητα που σε άλλες χώρες ίσχυε πολλά χρόνια πριν, και λέγεται «πλαστικό χρήμα» (κάρτες, ηλεκτρονική τραπεζική κλπ). Η ελληνική αγορά ήταν ανέτοιμη για μια τέτοια ριζική αλλαγή, ωστόσο με νομοθετήματα αλλά και αντιδράσεις, μέχρι τις αρχές του 2018 είχαν τοποθετηθεί (σχεδόν) σε όλες τις επιχειρήσεις, τερματικά μηχανήματα αποδοχής καρτών (ΡOS) και οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, άρχισαν να «ανθούν» στην Ελλάδα. Οπότε αυτή η «βίαιη» εισαγωγή των νέων τρόπων διαχείρισης του χρήματος, μάς ανάγκασε να ακολουθήσουμε τους τρόπους των ευρωπαϊκών χωρών που από χρόνια πριν συναλλάσσονταν με αποκλειστική χρήση καρτών, πλην ελάχιστων περιπτώσεων.

     Και ερχόμαστε σε μια νέα κρίση, το 2019 (που είναι ακόμα σε εξέλιξη), μια υγειονομική κρίση και όχι οικονομική όπως τότε (όχι ακόμα τουλάχιστον). Και παρατηρούμε ότι εμφανίζονται προβλήματα παρόμοια μ' αυτά της προηγούμενης κρίσης και αφορούν κυρίως στην δυσχέρεια που έχουμε ως λαός, να προσαρμοζόμαστε στα δεδομένα της εποχής. Και το εξηγώ περισσότερο. Σύμφωνα με τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση από τη Δευτέρα 23 Μαρτίου έχει τεθεί σε εφαρμογή το μέτρο της αποφυγής άσκοπων μετακινήσεων, που με απλά λόγια σημαίνει ό,τι δε μπορούμε να πάμε οπουδήποτε, αν δε συντρέχει κάποιος σημαντικός λόγος. Παρότι πολλές επιχειρήσεις έπαυσαν τη λειτουργία τους, όσο διαρκούν τα μέτρα, δε συνέβη το ίδιο και για τους ΟΤΑ (α' και β' βαθμού) οι οποίοι συνεχίζουν κανονικά τη λειτουργία τους, εφαρμόζοντας απλά μέτρα κατά της εξάπλωσης του GOVID-19, δηλαδή λιγότεροι υπάλληλοι ανά τμήμα, εφαρμογή των ραντεβού με πολίτες κλπ. Και κάπου εκεί εμφανίστηκε το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχουν και αυτές οι υπηρεσίες, αφού παρουσιάζουν μια πολύ επίμονη αντίσταση στην εξέλιξη των υπηρεσιών τους.
E-government.png
     Έννοιες όπως ηλεκτρονική εξυπηρέτηση αιτημάτων, μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, σάρωση και αποστολή εγγράφων, είναι στην καλύτερη των περιπτώσεων δύσκολες, αν όχι άγνωστες. Στο μεν Δήμο Μυτιλήνης οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες (που δίδονται μέσω της κεντρικής ιστοσελίδας του) των πολιτών περιορίζονται σε παραπομπές σε έγγραφα (που μάλλον θέλουν χειρόγραφη συμπλήρωση και κατάθεση στην υπηρεσία που απευθύνονται), ενώ στο Δήμο Δυτικής Λέσβου η ιστοσελίδα είναι υπό κατασκευή. Ακόμα και η παροχή δωρεάν πρόσβασης στο διαδίκτυο μέσω δημοτικών σημείων ασύρματης πρόσβασης (Wi-Fi), είναι αμφιλεγόμενη, ιδιαίτερα στις περιφερειακές δημοτικές ενότητες και κοινό- τητες. Τα συστήματα που μπορούν να φιλοξενήσουν τέτοιες υπηρεσίες είναι ανύπαρκτα, τουλάχιστον σε επίπεδο ΟΤΑ, την ίδια στιγμή που το αντίστοιχο επιστημονικό προσωπικό, ικανό να τις διαχειριστεί, είναι ανύπαρκτο.

     Ωστόσο γιο να μην αδικήσω τον κρατικό μηχανισμό, οφείλω να αναφέρω και κάποιες από τις υπηρεσίες που υπάρχουν, αλλά δεν τυγχάνουν ιδιαίτερης σημασίας από τους πολίτες. Μια υπηρεσία που πρέπει να αναφερθεί πριν απ’ όλες είναι η ΑΠΕΔ, η οποία είναι υπεύθυνη για την έκδοση ψηφιακών πιστοποιητικών υπογραφής και κρυπτογράφησης. Με απλά λόγια, μπορεί κάποιος να παραλάβει την ηλεκτρονική του υπογραφή με έξι βήματα και να τη χρησιμοποιήσει για να υπογράψει ηλεκτρονικά οποιοδήποτε έγγραφο και ταυτόχρονα να είναι αδιαμφισβήτητη η υπογραφή του. Και όλο αυτό φυσικά δωρεάν, Άλλη μια υπηρεσία που αξίζει αναφοράς είναι Εθνική Πύλη Ερμής. Μια πύλη που παρέχει υπηρεσίες ανάλογες με των ΚΕΠ, στην ηλεκτρονική τους μορφή. Και τέλος, να αναφερθώ στο πιο πρόσφατο gον.gr, όπου ο πολίτης μπορεί να βρει όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες που προσφέρει το Ελληνικό κράτος.

     Κλείνοντας να τονίσω ότι το σύνολο (ανεξαιρέτως) των υπηρεσιών που προσφέρονται από το Ελληνικό κράτος, ή θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμα για τους πολίτες, μέσα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Αυτό θα μείωνε σημαντικά το διοικητικό φόρτο των υπαλλήλων, όπως επίσης και το κόστος (χαρτί εκτύπωσης, συντήρηση εκτυπωτικών, γραφίτη, κ.ά.), αφού οι πλατφόρμες έχουν υποπολλαπλάσιο κόστος συντήρησης και λειτουργίας. Σε ένα σύστημα με τέτοιες υπηρεσίες θα γλιτώναμε ουρές σε πάγκους εξυπηρέτησης, θα αποφεύγαμε τα προφανή σφάλματα των χειρόγραφων και τελικά θα λειτουργούσαμε πιο γρήγορα και πιο αποδοτικά.

     Παναγιώτης Κωνσταντακέλλης
     Πτυχιούχος Τμ. Πληροφορικής ΑΠΘ



      «ΤΟ ΒΗΜΑ της Γέρας» φ.132 (Μάιος 2020), σελ. 13
Στέλιος Ε. Παππάς
Απάντηση